15 december 2025
Jasmijn Kuyvenhoven per januari projectleider Samen Opleiden PO en Inductie PO
Docent Thomas ervaart een geluksmomentje als hij naar zijn werk fietst
Thomas Boekhorst is betrokken bij de Onderwijsregio Food Valley en vertelt waarom hij het onderwijs verliet, de sector niet los kon laten en nu dus weer voor de klas staat. Zijn persoonlijke verhaal deelt hij met andere zij-instromers die een traject volgen om te kijken of zij de onderwijsjas passen. Een interview met een onderwijsman in hart en nieren.
Hoe ben je zelf destijds het onderwijs in gerold?
Toen ik in Havo-5 zat wist ik niet echt precies wat ik wilde worden als ik later groot was. Omdat ik wel affiniteit had met kinderen, veel buiten speelde, sporttraining verzorgde bij de lokale basketbalclub lag het onderwijs voor de hand. Tegelijkertijd heb ik niet bewust een keus gemaakt om de PABO-opleiding te volgen. Vandaag de dag ben ik blij met de keuze van toen. Vaak ervaar ik een geluksmomentje op de fiets onderweg naar school omdat ik zin heb in een nieuwe werkdag.
Wat is jouw onderwijservaring in de afgelopen jaren?
Als jonge vent begon ik op 21-jarige leeftijd als bovenbouw-meester. Ruim twintig jaar lang stond ik eerst fulltime en later parttime voor de klas. Ik kreeg in de loop van de tijd allerlei (bij)rollen op de basisschool: (bovenschoolse) ICT-coördinator, bouw-coördinator, adjuct-directeur en waarnemend directeur. Heel veel heb ik gedaan, op intern begeleider en conciërge na. Zoals je leest hou ik van afwisseling en vind ik het ook mooi om na te denken over beleid, als afwisseling op het lesgeven.
Toen ik het PO (Primair Onderwijs) ‘had uitgespeeld’ ben ik onderwijsadvies gaan doen bij een grote ICT-partij. In die 2,5 jaar leerde ik veel, maar ontdekte ook dat de nieuwe functie niet helemaal matchte. Dat zette me aan het denken en ik vroeg mezelf vooral af: ‘Wat wil ik? Wat past bij mijn persoonlijkheid en mijn ervaring?’ Tegelijkertijd wilde ik dichter bij huis werken en weer voor de klas, maar dan in het voortgezet onderwijs. Ruim een jaar ben ik nu techniekdocent. En dat bevalt prima.
Hoe ben je betrokken geraakt bij het initiatief van Onderwijsregio?
Van 2020 tot 2024 werkte ik voor RAP (Regionale Aanpak Personeelstekort) regio, maar dat hield op te bestaan. In die tijd had ik een groot netwerk opgebouwd met veel mensen op verschillende scholen in de buurt. Het zou zonde zijn als dat verloren zou gaan. Daarom heb ik de projectleider benaderd en ben nu betrokken bij de Onderwijsregio Food Valley als themaregisseur voor werven en matchen en dan met name rond het traject van de zij-instromers. Ik hoop op die manier meer bekwame mensen enthousiast te maken voor het onderwijs.
Hoe ervaar je zelf het onderwijstekort?
Toen ik zelf besloot het onderwijs voor de ICT-sector te verlaten, voelde ik een verantwoording om een opvolger voor mijzelf te regelen, wat met een zij-instromer ook goed is gelukt. Dat het ook nog een man werd, was een mooie bonus. Ik denk dat het goed is dat er meer mannen in het basisonderwijs voor de klas komen te staan.
Hoe is de groep?
Ik heb de mensen zelf nog niet ontmoet, maar wat ik weet is dat het behoorlijk gemêleerd is. Een paar voorbeelden uit de CV’s qua achtergrond: HR-specialist bij een grote landelijk bank, dataspecialist bij de Universiteit van Amsterdam, projectbegeleider in vastgoed, adviseur P&O, onderzoeker bij de NVWA. 25 procent van de kandidaten is een man, de rest bestaat uit vrouwen.
Wat is jouw tip als je nadenkt over een transfer naar het onderwijs?
Wat ik altijd zeg: ‘Je hoeft kinderen niet per se leuk te vinden om een goede docent te zijn, maar zoek bij jezelf naar een diepere laag waardoor je intrinsiek gemotiveerd wordt voor werken in het onderwijs’. Droom of denk je wel eens aan een baan als leerkracht? Loop dan eens binnen bij een school in de buurt. Het is echt een praktijkberoep. Als je voor een klas staat of door een school heen loopt, voel je al snel of je een klik hebt met het onderwijs of niet.
Het is het onderwijs veranderd?
Door de jaren heen is de rol van docent op diverse vlakken ingrijpend veranderd. Hoe begeleidt je leerlingen in een wereld die razendsnel verandert. Hoe ga je om met diversiteit en inclusiviteit in de klas, bijvoorbeeld een kind uit een andere cultuur? Hoe digitaal moet je als leerkracht zijn? Hoe leer je kinderen omgaan met de info die beschikbaar is op hun mobiele telefoon? Ook de overheid wil wat; daarom moet er ‘veel’ getoetst worden. De school moet aan bepaalde normen die de onderwijsinspectie heeft gesteld, voldoen.
Komt er een vervolg op dit traject?
Zeker weten! Dit traject is voor de eerste keer zo groots opgezet in de regio, daar willen we zeker een gevolg aangeven. De kandidaten die dit jaar meedoen zijn committed om de vier bijeenkomsten bij te wonen. Daarna hoop ik dat veel mensen besluiten het onderwijs in te willen gaan. Dan kom ik of een van mijn collega’s opnieuw op de lijn als instroommakelaar om te kijken of we een match kunnen maken met een school die aansluit op de kwaliteiten en het ontwikkelperspectief van de zij-instromer. Zo kijken we naar wie de persoon is, wat de wensen zijn en wat passende scholen zijn in zowel het primair- als voortgezet onderwijs. We geven helaas geen baangarantie, maar weten tegelijkertijd dat de nood in het onderwijs groot is en alleen nog maar zal toenemen. Volgend najaar gaan we dit traject herhalen. Ben je daarin geïnteresseerd? Stuur een mailtje naar info@onderwijsfoodvalley.nl. We komen graag met je in contact.
Heb je nog een mooie uitsmijter?
Werken in het onderwijs is echt superleuk en uitdagend. Bouw daarom, samen met en in de regio Foodvalley mee aan toekomstbestendig onderwijs!
Droom of denk je wel eens aan een baan als leerkracht? Loop dan eens binnen bij een school in de buurt.