Een fysiotherapeut, een keukenverkoper, een visagist en een wetenschappelijk medewerker. Een divers gezelschap dat samenkwam in basisschool De Vuursteen in Ede voor de tweede bijeenkomst van het zij-instroomtraject van de Onderwijsregio Food Valley. Wat hen verbindt: de vraag of een overstap naar het onderwijs bij hen past. De één ziet zichzelf voor de klas in het mbo, de ander in het basisonderwijs. De avond stond in het teken van oriëntatie, ontmoeting en gedeelde motivatie, met het Beroepsbeeld van de leraar als rode draad.
Wat maakt een goede leraar?
Na een welkom door Roel van Swetselaar, mede-projectleider van de Onderwijsregio Food Valley, gingen de deelnemers in gesprek over inspirerende leraren uit hun eigen schooltijd. Wat maakte deze leraren bijzonder? Betrokkenheid, duidelijkheid en oog voor iedere leerling werden vaak genoemd. De uitwisseling liet zien dat er niet één juiste stijl is, maar dat diversiteit juist kracht geeft aan het onderwijs.
Een realistisch beeld van het vak
Marieke Faas, zij-instroomcoach bij CNS Ede, vertelde over haar loopbaan en haar rol in de begeleiding van zij-instromers. Zij benadrukte het belang van een goede start en begeleiding op school. Een deelnemer deelde haar ervaring van een meeloopdag op een basisschool, waar zij zag hoe verschillend leerkrachten werken, maar ook hoeveel overeenkomsten er zijn in structuur en aanpak. Vervolgens reflecteerden de deelnemers individueel op het beroepsbeeld leraar. Aan de hand van kernpunten brachten zij hun eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten in kaart. Thomas Boekhorst sloot hierop aan met zijn verhaal over werkplezier in het onderwijs. Zijn boodschap: ook na vele jaren voor de klas blijft het vak dynamisch en is blijven ontwikkelen vanzelfsprekend.
Leren van praktijksituaties
In kleine groepen werkten de deelnemers aan herkenbare praktijksituaties, zoals het begeleiden van een leerling die vastloopt of het activeren van een stille leerling in de klas. Deze opdrachten gaven een concreet en eerlijk beeld van het dagelijks handelen van een leraar. Ook persoonlijke motivaties kwamen aan bod. Deelnemers vertelden over hun wens om van betekenis te zijn, impact te maken en bij te dragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Meeloopdagen werden daarbij genoemd als een belangrijke volgende stap om te ervaren of het onderwijs echt past.
Vooruitblik
De bijeenkomst werd afgerond met een korte reflectie en informele gesprekken. De volgende bijeenkomst vindt online plaats en gaat onder andere over het maken van een portfolio en een onderwijs-cv op maat. Daarna volgen individuele coachgesprekken en meeloopdagen.
Volgend jaar start de Onderwijsregio Food Valley opnieuw een zij-instroomtraject. Wil je hierover op de hoogte blijven? Mail dan naar info@onderwijsregiofoodvalley.nl.