07 november 2025
Uw Input Telt! Vragenlijst over Werven & Matchen, deadline 20/11
We zijn te gast op het Perron In Veenendaal. In het ruim opgezette lokaal zitten ruim 30 nieuwsgierige professionals die overwegen om het onderwijs in te stappen. Allereerst is er natuurlijk het kennismakingsspel. Onderwijs is ook een beetje spelen. De aanwezigen gaan direct met elkaar de diepte in. “Waarom wil jij dan het onderwijs in?” “Hoe denk je werk en opleiding te combineren?”
Yvonne van Hoeckel, projectleider van dit oriëntatietraject voor zij-instromers geeft een kort college over het Nederlands Onderwijsstelsel. Niet alleen PO, VO en MBO komen aan bod, maar ook het Speciaal Onderwijs en Praktijkonderwijs. Ook daar is vanavond een aantal mensen enthousiast voor.
Ronde tafelgesprekken met docenten PO, VO en MBO volgen en ook daar hebben deelnemers mooie gesprekken. Noran Willemsen docent Wiskunde en schoolopleider op het Perron krijgt direct de vraag van haar groep: “Waar kom je je bed voor uit?” Zonder aarzelen antwoordt ze: “De leerlingen! Ik vind het zo geweldig om met leerlingen op weg te gaan en dat ze mijn vak (wiskunde) leuk gaan vinden en daar sta ik ook buiten de schooluren voor klaar. We halen op het VMBO een percentielscore van 98%. Slechts 2% van de scholen heeft een hogere score voor Wiskunde.” Ze kijkt de groep stralend aan. “Maar wat vind je dan niet leuk met leerlingen?” Ook die vraag wordt na wat denken eerlijk beantwoord. Zo gaat het.
Met dit traject wil de Onderwijsregio Food Valley potentiële zij-instromers goed informeren en voorbereiden op een overstap naar het onderwijs. Het traject wordt door de partners binnen en buiten de regio met belangstelling gevolgd. De volgende stap voor de deelnemers is minimaal een dagdeel meelopen op een school in de regio. In de komende weken zijn zij volop in beweging en te vinden op een van onze 80 schoollocaties. Tijdens de tweede bijeenkomst (1 december) op basisschool De Vuursteen in Ede doen zij verslag van hun ervaringen. Het traject gaat dan verder met het beroepsbeeld van de leraar.
“Als docenten verhalen vertellen over leerlingen beginnen hun ogen te stralen”