07 november 2025
Uw Input Telt! Vragenlijst over Werven & Matchen, deadline 20/11
In de middag van dinsdag 27 mei kwamen bestuurders, HRM-collega’s, directeuren, lerarenopleiders en projectleiders samen rondom de eerste partnerraadsagenda. Na een welkom en korte introductie van stuurgroepvoorzitter Wilfred Nep (CSG Het Streek) gingen de aanwezigen in kleine groepen langs diverse ‘stationnetjes’ om te worden geïnformeerd en geconsulteerd. De stationnetjes werden bemenst door projectleiders, plg-leiders en de netwerkleider. Het bleek een aantrekkelijke manier om met elkaar kennis te maken en in korte tijd veel informatie uit te wisselen en adviezen vanuit het veld op te halen.
De onderwerpen die bij de ‘stationnetjes’ werden besproken waren verbonden aan de voorstellen op de agenda zoals: naar Samen Opleiden in de onderwijsregio vanaf 2026, welke data verzamelen we als onderwijsregio en hoe organiseren we onze besluitvorming en uitvoering van partnerraad tot in de medewerker in de school. Vanuit de PLG’s stond er een verzoek op de agenda om concrete voorstellen uit te werken om bijvoorbeeld te komen tot een gedeelde talentenpool of een platform met professionaliseringsaanbod. Ook is er veel input opgehaald voor het brede oriëntatietraject voor zij-instromers.
Een feestelijk moment was er voor de lancering van de website van de onderwijsregio. In samenwerking met Mediabirds werd de afgelopen twee maanden hard gewerkt aan een platform waarmee partners, stakeholders en andere belangstellenden goed kunnen volgen wat er allemaal gebeurt.
Hugo Jacobs, adviseur voor onderwijsregio’s in Oost Nederland vanuit de Realisatie Eenheid gaf alvast wat informatie over de voortzetting van de regeling voor de onderwijsregio’s voor de periode 2026-2029. Deze regeling wordt in juni gepubliceerd. Een belangrijke wijziging betreft het samen opleiden in partnerschappen, de onderwijsregio’s krijgen in de nabije toekomst een grotere rol. Om van partners richtinggevende uitspraken te krijgen op het gebied van wijze van samenwerken, beslissen, uitvoeren en evalueren werd het laatste deel van de partnerraad besteed aan een gespreksronde. Prioriteiten maar ook onderlinge verbanden op thema’s werden besproken.
Partners keken na afloop terug op een zinvolle bijeenkomst waar in korte tijd veel over de onderwijsregio voorbij is gekomen.
“Op deze manier krijg je meer beeld bij wat de onderwijsregio aan het doen is”